Tuesday, August 28, 2018

Sesuatu bukan milik kita

Assalammualaikum...

Aku di sini lagi dan lagi tatkala hati rapuh dan perlukan sesuatu untuk berbicara. Aku meluahkan dengan cara aku sendiri. Tiada siapa yang mahu mendengar, aku meluahkan di sini agar aku mampu terus bertahan dari hari ke hari. Air mata aku deras mengalir tatkala ini. Aku terasa begitu jauh dengan diri aku sendiri. Aku seolah-olah tidak kenal senyuman aku sendiri sedangkan aku butuhkan semuanya untuk aku berjuang buat diri sendiri. Aku rindu senyuman aku sendiri. Aku rindu gelak tawa aku. Aku rindu untuk merasa semuanya indah biarpun hati aku menangis. 

Aku tak tahu apa akan jadi pada esok hari. Aku akan berjumpa dengan dia untuk beri dengan niat yang sebaiknya. Aku seolah-olah cukup mengerti apa yang dia sampaikan sebentar tadi. Andai aku undurkan diri, mungkin dia akan kembali pada mereka. Mereka yang lebih memerlukan dia. Mungkin juga esok hari untuk aku melepaskan sesuatu yang bukan milik aku. Sesuatu yang bukan kepunyaan aku. Allah cuma pinjamkan sementara buat aku merasa bahagia seketika. Ada sebab mengapa semua ini terjadi. Aku takkan luputkan kasih sayang yang ada. Aku cuma simpan ia agar menjadi kekuatan aku sendiri. Agar jadi penyebab kenapa aku bertahan hingga ke tahap ini. 

Aku berdiri dengan niat yang Allah saja yang tahu. Masa aku mungkin belum sampai untuk aku merasai, tapi janji Tuhan itu pasti masa itu akan tiba dengan sendirinya. Sabar dan aku akan lalui semuanya dengan cara yang berbeza. Pasti.
Melepaskan benda yang paling kita sayang, itu satu pengorbanan. Pengorbanan yang pada hakikatnya perit dan deritanya Tuhan saja yang tahu. Andai itu untuk kebaikan semua orang, andai itu cuma pengorbanan kecil aku untuk Tuhan. Apalah sangat dengan apa yang Allah beri pada aku selama 26 tahun ini. Nikmat dan pinjaman yang terlalu banyak untuk diungkap. Cuma aku tidak bersyukur dengan apa yang ada. Aku rasa cukup kerdil dan berdosa. Aku perlu berubah. Berubah dari segala persepsi dan tanggapan aku pada Tuhan. Buka minda dan hati aku seluasnya agar tiada tertutup untuk apa-apa. Berfikiran sebaiknya dan bersangka baik pada Tuhan. 

Bersangka baik pada Allah.
Bersangka baik pada Allah.
Bersangka baik pada Allah.

Moga aku terus kuat dan kuat untuk menempuh kehidupan.


Love, fnayzd ❤