Friday, March 19, 2021

Aku tidak mampu mengisi rindumu

 Assalammualaikum..

Hai semua.. Harini masuk hari keempat aku berada di tempat kelahiran aku sendiri. Pemandangan yang indah. Suasana yang nyaman dari kesibukan bandar. View yang sangat cantik menghadap laut dan juga negara jiran. Namun ada sedikit kosong yang aku sendiri tak tahu apa yang perlu aku luahkan.

Susuk tubuh, raut wajah dia ada jelas di depan mata aku. Tapi aku merasakan ada sesuatu yang bukan untuk aku. Aku tahu dia merindu. Sangat merindu pada mereka. Pada arwah Mama dan Bapak. 

Jauh di sudut hati, aku tahu dia merasa kosong dan menanggung rindu yang tidak terbendung. Aku tidak mampu membantu kerna hati aku sendiri rapuh dan tidak mampu bertahan. Entah mengapa setiap kali melihat wajah si dia, aku melihat wajah yang aku rindu. Segalanya takkan pernah sama seperti mana waktu yang dulu. Aku sendiri tidak pasti sejauh mana aku dapat berlari dan berhenti. 

Dia mampu sembunyikan rasa yang ada namun aku tahu setiap rasa yang menyelubungi  jiwanya itu tiada ubatnya. Sakit itu dia yang rasa, perit itu jua dia yang menanggungnya. Raut wajah itu suram namun terselit senyuman. Raut wajah yang senyum dalam tangisan. 

Maafkan saya tidak mampu membantu awak dalam kerinduan yang tiada penghujung. Rindu yang tidak mampu untuk meluah. Rindu yang hanya pendam dari hari ke hari. Berbicara dengan Allah agar ia dapat sampai buat mereka. Sebagai mana peringatan dalam kerinduan. 

Cahaya bulan memancar di luar buat aku tahu segalanya akan berakhir malam ini. Cuma punya malam ini buat aku. Aku tidak akan mengeluh. Aku tidak akan merungut dalam apa jua sekalipun. Aku tahu semuanya sudah tertulis. Segalanya tetap akan baik baik saja. 

Allah Maha Mengetahui dan sebaik baik perancang hanya DIA. 

Moga lenamu mampu mengubati sedikit rasa yang menyakitkanmu. Aku sentiasa mendoakan apa yang terbaik buat kamu. Namamu senantiasa ada terselit di dalam setiap sujud dan doa ku.

Selamat Malam ❤️