Wednesday, November 11, 2020

Nafasku malam ini

 Assalammualaikum...

Hai malamku.. 

Nafas yang cukup dalam aku lepaskan ketika ini.. Entah kenapa.. Di saat jari jemari aku laju menaip, dia ada di depan mata, berbual di telefon dengan rakannya.. Aku tidak tahu mengapa, aku masih rasa aku sendirian biarpun dia ada di depan mata... Aku merasa aku keseorangan saat ini.. Adakah dia nampak aku di depan matanya? Adakah aku tidak mampu membuat dia berhenti dari kesibukan harian dia? Aku cuma dapat melihat, bergurau dan mendengar gurauan dia ketika berjumpa.. Itu pun cuma sekali dua dalam sebulan pada masa 2 atau 3 jam bertemu.. 

Aku bukan mengeluh.. Aku bukan tidak menghargai... Namun, aku ingin rasa yang aku ada di depannya.. Aku bukan mahu mengusutkan lagi apa yang membelenggu dirimu.. Aku bukan ingin menyusahkan kamu dalam apa jua yang menghantui kehidupanmu.. Aku mengerti dan aku memahami yang kamu punya tanggungjawabmu sendiri.. Tanggungjawab yang perlu kau pikul... Tanggungjawab itu amanah.. Andai aku mengenggammu namun jiwamu tiada denganku, haruskah aku menggarimu ketika ini? Aku mendengar hembusan nafas yang berat di setiap degup jantungmu.. Mungkin kau tersepit di antara aku dan tanggungjawabmu.. Biarpun berat hatiku melepaskan kamu sedangkan banyak benda yang ingin aku luahkan dan bercerita, namun semuanya aku tolak ke tepi... Biarlah aku simpan sendiri... Ringan mulut aku bertanya jika kau mahu pulang, sedangkan hatiku menangis ketika ini.. Pulanglah jika itu lebih melegakan.. Untuk apa aku mementingkan diri.. Tiada apa yang aku dapat jika berbuat demikian.. 

Aku hadir dalam hidupmu bukan untuk menyakiti dan menambahkan lagi bebanmu.. Aku hadir hanya ingin meringankan, melegakan dan buat bibirmu tersenyum setiap kali mendengar suaraku, setiap kali melihatku.. Setiap kali namaku muncul dan wajahku terpancar di ingatan kamu.. 

Setiap kali langkah kakimu dan palingan wajah kamu pergi meninggalkan aku, setiap kali itu juga aku menahan airmata dari berlinangan.. Kerna aku tahu aku perlu serahkan kamu pada realiti yang sebenar.. Aku cuma mampu melihat kamu di mimpi, mimpi yang tiada siapa dapat mengganggu.. Mimpi yang aku mampu memiliki kamu sepenuhnya.. Berbicara apa saja tanpa ada halangan.. Ketawa dan bergurau tanpa henti.. Itu cuma hanya ada di mimpiku... Bahagianya perasaanku tatkala kau muncul dalam mimpi itu, aku bangun dengan senyuman.. Ia membuat hariku girang yang terlampau.. Kerna itu aku senantiasa menanti kehadiran kamu dalam setiap mimpiku..

Biarlah biarlah biarlah....

Aku mampu simpan segalanya sendiri... Hampir 5 tahun berlalu dan akan tetap berlalu...

Aku masih mampu mengukir senyuman kini hingga akhirnya nanti ☺️

Selamat malam...