Sunday, November 1, 2020

Wahai Diriku...

 Assalammualaikum...

Genap 2 bulan tanpa coretan.. Seperti kebiasaannya, inilah tempat di mana aku mampu meluahkan segalanya tanpa ada keraguan. Lewat malam ini, aku berada di ruang tamu ingin mencoret sesuatu..Mata aku cukup segar sedangkan kebiasaannya aku akan lelap awal dari waktunya...

Aku merasa ada sesuatu yang mengubah aku dari kebiasaanya. Aku kurang bertanya, aku lebih banyak masa untuk bersendiri. Aku kurangkan berinteraksi dengan social media. Aku banyak memberi ruang untuk senyap dan lalui kehidupan aku tanpa keraguan dan kerisauan. Aku lebih senyap dari kebiasaan. Aku sendiri tidak tahu apa yang berlaku dalam diri aku ketika ini. Depress ke aku? 

Jika sebelumnya, aku sering mengambil berat tentang orang lain lebih daripada diri aku sendiri.. Aku lebih banyak bertanya, aku lebih kepada ingin tahu apa saja yang mengganggu emosi dan diri mereka.. Biarpun tanpa tindak balas dari mereka, aku tetap akan cari mereka. Namun kini, semuanya seolah-olah tiada lagi.. 

Bukan aku cuba menjauh ataupun menjarakkan diri daripada sesiapa saja, tapi aku merasa seolah-olah perasaan itu kosong dan aku sepertinya kehilangan sesuatu yang aku sendiri tidak tahu apa sebenarnya...

Aku tidak mampu menjelaskan apa yang terjadi dengan aku...

Tiada siapa yang tahu, tiada tempat aku meluahkan...

Aku hanya mampu berbicara dengan ALLAH. 

Aku bergelut dengan sesuatu yang aku sendiri tidak tahu puncanya..

Sakit dan peritnya, aku yang menanggung...

Pulanglah diriku... 

Di mana kau berada? Aku butuh kamu untuk bangkitkan aku kembali...

Pulanglah... Pulanglah...