Saturday, May 4, 2019

Propranolol

Jantungku...
Harini aku pergi berjumpa doktor untuk tidak bermain teka-teki.
Aku memasuki ruang klinik dengan penuh debaran.
Daftar dan tunggu nama di panggil untuk masuk ke bilik doktor yang bertugas.
Selang saja beberapa minit nama aku dipanggil, dilihat susuk tubuh seorang jururawat yang manis tersenyum dan memanggil namaku.
Doktor bertugas bernama Dr. Ang, bertubuh gempal dan berkulit putih kerna beliau berbangsa Cina.
Beliau menyapa dan bertanya tentang keadaan aku ketika ini.
Apa yang berlaku dan apa yang sedang aku hadapi.
Aku menceritakan segala yang terjadi dan  dilalui setiap hari sejak beberapa bulan lalu.
Pernafasan aku terganggu. Degupan jantungku sering kencang dan dadaku bagai ditikam sesuatu.
Tangan dan kakiku turut kebas hampir setiap malam.
Waktu tidurku kadang-kala terganggu pada lewat malam.
Selera makanku turut kurang dan tidak seperti selalu.
Badanku terasa sering letih dan lemah.
Perasaanku cepat marah dan mudah menangis.
Doktor  membuat pemeriksaan jantung dan bacaan tekanan darah. 
Setelah habis aku diperiksa, kembalinya aku duduk untuk lebih tenang dan berdebar menanti keputusan pemeriksaan. 
Aku menarik nafas sedalam-dalamnya dan menghembus dengan perlahan sebelum mendengar keputusan yang bakal keluar daripada bibir beliau.
Lam beliau melihat keputusan dan terus berkata kepadaku....
 Doktor berkata barangkali semuanya ada symptoms yang sedang berlaku terhadapku.
Aku perlu buat pemeriksaan dengan lebih lanjut dan teliti.
Doktor seolah-olah memberi teka-teki kepadaku.
Beliau menyuruh aku datang kembali esok hari dengan berpuasa dan lakukan pemeriksaan yang dicadangkan.
Aku terasa sesuatu yang cuba disembunyikan namun hatiku redha dengan apa yang berlaku.
Aku bakal untuk bertemu beliau lagi esok hari.

Moga aku sentiasa diberi kekuatan untuk menempuh apa jua onak duri kehidupan ini.
InshaAllah...
Aku akan bersambung esok ya...

Love,fnayzd 💗