Tuesday, May 14, 2019

Sejambak bunga buat Kamu

Assalammualaikum

Salam Ramdhan yang hari ke-9 kita berpuasa. 
Alhamdulilah. Aku masih diberi nikmat bernafas dan menikmati kasih sayang Tuhan yang luas dan tiada terhitung banyaknya.

Hari ini aku kirimkan sejambak bunga buat si dia. 
Aku kirim melalui website yang sama seperti mana dia pernah kirim padaku beberapa tahun lepas.
Aku sendiri tak menyangka aku boleh terjumpa website yang sama lewat malam tadi.
Pasti ada hikmah yang Allah tunjukkan.
Niat sebenar aku utuskan buat si dia hanya untuk mengisi hari dia dengan senyuman biarpun untuk seketika. Biarpun aku merasa dia makin jauh dariku. Cukup jauh.
Aku tak tahu kenapa perasaan ini mengganggu hati dan diri aku.
Aku merasakan dia mula menjauhkan diri.
Aku merasakan mungkin perasaan si dia telah pudar buatku.
Hati kecilku kuat mengatakan semua itu.
Aku tak tahu. Aku benar-benar keliru dengan perasaan ini.
Jika benar apa yang aku rasakan dan sangkakan itu, adakah aku sanggup menerimanya dengan hati yang terbuka? Ikhlaskah aku? Redhakah aku?
Aku tahu, aku tidak kuat untuk menghadapinya.
Namun aku percaya kekuasaan Allah. Aku yakin dengan ketentuan Allah buatku.

Jika aku perlu menjadi seperti Zulaikha yang menanti dan menunggu Yusuf melalui redha Allah.
Aku ikhlaskan segalanya demi Allah.
Aku menyayanginya demi Allah.
Aku ingin melihat dia bahagia juga demi Allah.
Biarpun tanpa aku dalam hidupnya. Biarpun tidak adanya aku menyerikan hari-harinya...

********

Ya ALLAH ya Tuhanku
Teguhkanlah imanku, Tabahkanlah hati kecilku ini.
Jauhkanlah aku dari punya perasaan cemburu, iri hati dan dengki terhadap kebahagiaan dan keistimewaan orang lain. Jadikan aku hambaMu yang menuju keredhaaanMu.
Kasih sayang yang Engkau berikan sudah membuktikan aku masih diberi peluang untuk memperbetulkan diriku yang hina ini.
Tetapkanlah kekuatan dalam hati, fikiran dan jiwaku agar aku sentiasa tenang dan sabar mencari keredhaanMu. 
Thank you, Allah.
Alhamdulilah...


Love, fna 💓