Saturday, May 12, 2018

Cinta Yusuf Zulaikha

Assalammualaikum . . .

Aku demam hari ni. Badan lemah dan rasa sakit seluruh badan ni.
Begitu juga hati. Lemah. Aku tahu Tuhan masih sayangkan aku.
Aku merasai segalanya. Tuhan mahu bentuk aku menjadi hamba yang yakin pada qada' dan qadarNya. Tuhan mengajar aku untuk terus-terusan mengharapkanNya lebih daripada aku mengharapkan manusia. Tuhan mengajar aku untuk memperbaiki diri aku setiap hari dan setiap waktu. Tuhan berikan aku sakit kerna Dia masih sayangkan aku. Tuhan ingin aku senantiasa mengingati Dia selalu. Aku ingin menjadi seperti Siti Zulaikha yang mengejar cinta Nabi Yusuf A.S.
Zulaikha terlalu mengagumi ketampanan dan kebaikan Nabi Yusuf lebih dari segalanya. Hingga dia lupa tentang Tuhan yang Maha Melihat di atas segala perbuatannya terhadap Nabi Yusuf. 
Disaat Zulaikha mengejar cinta Nabi Yusuf, Allah menjauhkan mereka berdua. 
Disaat Zulaikha begitu mendambakan cinta Nabi Yusuf, Allah pisahkan mereka.
Disaat Zulaikha benar-benar mencintai Nabi Yusuf, Allah  membiarkan Zulaikha menderita.
Sehingga sampai waktu Zulaikha bertaubat sesungguhnya kepada Allah S.W.T. dan ketika itulah Nabi Yusuf diutuskan menjadi rasul, Allah menjadikan Zulaikha muda remaja biarpun ketika itu Zulaikha sudah tua dan lanjut usianya. Akhirnya, Nabi Yusuf dikahwinkan bersama Zulaikha di atas kehendak Allah Taala. Zulaikha menjadi wanita solehah yang sentiasa beramal kepada Allah.
Aku ingin sekali menjadi seperti Zulaikha.
Hatinya kuat dan tegar serta mengharapkan Allah di atas segala-galanya.
Tatkala kita menndekatkan diri kepada Allah, di kala itu juga Allah tahu apa yang perlu untuk kita di dalam kehidupan ini. Allah takkan temukan kita dengan seseorang yang kita inginkan, tetapi Allah hadirkan kita dengan seseorang yang benar-benar kita perlu.
Seseorang yang akan membahagiakan kita dengan kehendakNya.
Seseorang yang mengutamakan DIA terlebih dahulu daripada dirinya sendiri dan juga diri kita.
Seseorang yang membimbing kita di dunia dan membawa kita ke syurga Illahi.

Ya Allah .
Kau Maha Mengetahui segala yang tersurat dan juga yang tersirat.
Kau Maha Agung lagi Maha Besar.
Kau bimbinglah hati, pemikiran dan jiwaku untuk meletakkanMu lebih dari segalanya.
Nikmat yang Kau beri hanyalah sementara, tetapi amalan-amalanku yang membawa aku dekat kepadaMu. Kuatkanlah dan lindungilah aku agar senantiasa menginginkan keredhaanMu.
Kau lindungilah mereka yang aku cintai. Kau jagakanlah mereka buatku.
Aku tidak sempurna. Aku rapuh di kala hati dilukai. Namun aku yakin tentang kekuasaanMu yang tiada batasan. Aku berserah segalanya padaMu, Ya Allah. 
Amin ya rabbal alamin . 


Love, fnayzd ❤