Tuesday, May 29, 2018

Kesunyian Malam

Assalammualaikum . . .

Salam Ramadhan untuk hari yang ke-13 .

Alhamdulilah. Aku masih dapat berpuasa hingga ke hari ini. Timing untuk bercuti sepatutnya beberapa hari lepas tapi mungkin lewat sikit untuk bulan ni. Badan mula rasa tak berapa selesa. Mood mula swing. Malas untuk buat itu ini. Lemah dan rasa tak bermaya. Macam biasa untuk seorang perempuan bernama fatinurain. Mula terasa itu ini padahal mungkin tiada masalah apa-apa. Cuma perlukan perhatian tapi tiada siapa pun peduli. Ahahah. Hanya diri sendiri peduli dengan diri sendiri. So sad ! Realiti. Come on. Face it, fna! Bila keadaan macam ni, mulalah airmata nak mengalir tiba-tiba. Mulalah fikiran tak menentu. Mulalah itu dan mulalah ini. Semuanya bermulalah gitu, Aku tak dapat lelapkan mata malam ni. Jam menunjukkan bakal jam 3.00 pagi waktu Malaysia. Aku masih berada di Malaysia. Bilalah nak dapat waktu lain ya? Ahahhaha. Berangan je lebih! Tapi mana tahu kan, rezeki aku nanti dapat merasa waktu lain selain Malaysia. Amin! Kata-kata yang baik adalah doa yang melantun-lantun. Moga diperkenankan angan-angan ini. Amin amin amin! 

Apa yang nak buat malam ni untuk lelapkan mata pun aku tak tahu. Padahal tadi dah tutup lampu dan siap baca doa tidur bagai. Last-last tak boleh lelap langsung. Bangun, switch on lampu then mula ambil laptop dan berkarya. Ahahah. Karya sangat. Aku berkarya ni sambil dengar lagu dekat playlist handphone. Why laa mata? Why taknak lelap hah? Rasanya macam tunggu sampai sahurlah ni kot dia buat perangai taknak lelap. Tapelaaa tapelaaa. Kita layankan jela mata ni nak buat apa dia terkebil-kebil. Maybe salah satu sebab aku tak boleh tidur, ingatkan sesuatu. Rindukan sesuatu. Entahlah. Aku tak mahu fikir terlalu jauh dan mengusutkan kepala sendiri. Aku tahu semuanya akan baik-baik saja biarpun ia memerlukan masa lama. Mungkin cukup lama. Aku cuma perlu bersabar dan terus bertahan. Aku memerlukan kekuatan setiap detik tanpa hilang satu pun. Jujur hati kadang-kala rapuh, rapuh untuk bertahan biarpun akal minta untuk teruskan bertahan. Sukar tapi kau gagahkan jua hanya satu sebab, sebabnya hanya kau sendiri yang tahu. In shaa Allah, aku tahu seorang fna mampu lakukan yang terbaik buat diri sendiri dan orang yang dia sayang. Sesukar mana dia perlu hadap, dia laluinya dengan sepenuh hati. Tuhan sentiasa ada untuk dia, dia sedar yang Tuhan akan lindungi, pelihara dan jagakan orang-orang yang dia sayang. Kerna itu di luar kemampuan dia sendiri. Tuhan Maha Berkuasa lebih dari segala-galanya. Tuhan lebih Mengetahui apa yang tersirat dalam hatimu. Kerna Tuhan adalah Pencipta kamu. 

Love, fnayzd ❤